Tunang?? kau dah tunang kan!!


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah..iman hari ini nak sembang-sembang sikit tentang TUNANG..apa itu pertunangan??

fahaman orang melayu: pertunangan ni bila rombongan pihak lelaki pergi rumah perempuan dan menyampaikan hasrat untuk membuat suatu ikatan , sebelum berkahwin

fahaman islam : pertunangan ini apabila kedua-dua belah pihak menyatakan hasrat saling cinta mencintai dan berhasrat untuk berkahwin dan  ibu bapa kedua-dua mengetahuinya..cukup kita dikatakan bertunang!


sebenarnya bertunang ni tak perlu pun cincin bagai..itu simbolik dan adat melayu kita aja..

BILA DAH TUNANG...apa perlu buat??
1)pertunangan tidak pernah menghalalkan apa-apa lagi..korang nak sentuh .korang nak dating ??.korang nak pandang lama-lama?korang nak mesej bukan benda yg memudaratkan?  NO WAY!!
tak halal lagi erk..ni baru tunang buat macam dah kawin.. pertunangan tak menghalalkan lagi apa-apa..ingat ya!
2)pertunangan seeloknya-eloknya tak dihebahkan kepada orang ramai..yang tau pun keluarga dan sahabat-sahabat terdekat ja..sebab takut kalau suatu hari nanti kita tak jadi nikah... jadi tak payah heboh-heboh ..
3) bila dah bertunang HARAM bagi lelaki lain kacau perempuan yang dah bertunang tu..ingat HARAM tau!

ok..faham kan.. so fenomena sekarang banyak yang buat majlis bertunang macam majlis kahwin..tak perlu pun ..membazir ja..dan ingat pertunangan tak perlu dihebahkan secara besar-besaran lagi..

sekian itu sahaja ..hari ini..
semoga kita dapat sedikit ilmu..salam ukhuwah
~Beautiful Of Iman~

0 org bersuara!!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

. Template by Liyana Syafiqah Beautiful Of Iman and Malaysia