BOLEHKAH WANITA BERSOLEK DI WAJAHNYA?



Assalamualaikum..w.b.t.
jalan2 blog ke blog jumpa artikel ini di blog KAK FATIMAH SYARHA..
jom kita baca sama-sama!



Bedak, celak dan pelembap bibir menampakkan wajah Dr. Ilham al-Qaradhawi lebih segar. Dalam batasan harus. Islam itu indah sukakan keindahan.

Banyak pendapat. Biasalah tu. Kalau tak banyak pendapat, kita tak sebut ia Feqah. Apa yang bukan khilaf, ia disebut Syariah.

Kata Abdul Halim Abu Syuqqah, dalam bukunya Tahrirul Mara'h fi asri arrisalah, berhias pada wajah dalam batasan wajar adalah HARUS bagi wanita. Lagipun, memang fitrah wanita suka berhias....dalam batas.

Dalilnya banyak. Antaranya ia
lah, dalam satu hadis sahih Bukhari Muslim, ada sahabiah bernama Subaiah binti al-Harits. Dia ditinggalkan suami. Bila nifasnya berakhir (habis iddah), dia bersolek untuk tarikan para peminangya. Seorang lelaki bernama Abu Sanabil bin Ba'kak datang kepadanya lalu bertanya, "Aku lihat kamu bersolek, kamu nak nikah lagi ke?" (Dalam Riwayat Bukhari kitab Talaq). (Dalam riwayat Bukhari Kitab Peperangan pula disebut), lalu Abu Sanabil meminangnya. Tapi Subaiah enggan berkahwin dengannya."

Jika ada pihak tak mengizinkan wanita bersolek sedikitpun, ia seakan-akan mahu mengongkong wanita berada dalam tempoh iddah sepanjang usianya. Luaskan ufuk minda dengan apa yang Islam longgarkan. Boleh beli bedak, krim pelindung matahari, celak, pelembap bibir dan seumpamanya.

Bila solekan wanita keterlaluan, ada ulama menegur. Kata Al-Qaradhawi, "Saya tidak memuji wanita yang meletakkan terlalu banyak warna pada wajahnya."

islam suka yang besederhana dan tidak berlebih-lebihan
terima ksih..
~wsalam~
~blogger muda~

2 comments:

Nisha said...

Jom Join :)

http://myon9diari.blogspot.com/2013/01/segmen-colouring.html

Shiqin Sunshine said...

nice one liyana ;)

© Faith Journey, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena